Pettääkö keho?

Tällä viikolla olen pyörinyt salilla yhtä ahkeraa kuin aikaisempina viikkoina. Salilla on kuitenkin sattunut ja tapahtunut. Eräs mies alkoi muutama päivä sitten katsomaan tekniikaani kun tein maastavetoja. Hetken päästä hän tuli kommentoimaan, että huomaanko kuinka selkäni pettää isolla painolla. No kyllähän minä huomasin. Seuraavaksi kävimme läpi maastavedon ja etukyykyn tekniikan. Tästä pääsimme ongelma-alueena käsittelyyn: heikko keskivartalo, josta lähtee tuo kaikki tuki myös näihin edellä menneisiin liikkeisiin. Olen toki huomannut tämän heikkouden keskivartalon treeneissä, mutta tämä kohtaaminen vahvisti käsitykseni. No, onneksi tie on vain ylöspäin ja entistä sisukkaampana kohti vahvaa keskivartaloa.

Oikea polveni on leikattu kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla polvesta on korjattu eturistiside ja viimeinen operaatio on tehty 2011. Kuntoutus leikkauksen jälkeen mielestäni onnistui ja polvi on pysynyt hyvin matkassa. Nyt paljon kyykkyjä ja polviseisonnassa tehtäviä liikkeitä tehdessäni olen huomannut polven kipeytyvän. Nimenomaan polvilumpion kohdalta, josta on otettu uusi jänne eturistisiteeksi. Kipu ei kuitenkaan ole ollut sietämätöntä, se tuntuu tietyissä liikkeissä kuten rappusia noustessa tai laskiessa, mutta ei kyykätessä. Päätin kuitenkin hakea tähän fysioterapeutin apua ja tulos oli tämä:

Kinesioteippiä

Teipin tarkoitus on “keventää” kipeilevää kohtaa, jossa on myös fysioterapeutin mukaan eniten leikkauksista jäänyttä arpikudosta. Hän epäili, että eturistiside on saattanut jäädä hieman löysäksi, mikä tarkoittaa, että sääriluu osuisi polvilumpion jänteeseen eli patellajänteeseen. Tässä jänteessä on todennäköisesti minulla arpikudosta, koska uusi leikattu eturistisiteeni on tehty tästä jänteestä. Pieni kitka jänteeseen voisi aiheuttaa kivun. Tietenkin tämä oli vain arvaus, mutta mikä parasta teippi tuntuu auttavan! Onko se sitten henkistä päänsisällä tapahtuva tuki vai aitoa apua teipistä, on mysteeri joka jää selvittämättä.
Tällä viikolla on myös korostunut useaan otteeseen kehonhuolto. Sen merkitys ja ennen kaikkea tärkeys osana kovaa harjoittelua. Myönnän heti olevani surkea näissä asioissa. Treenaamiseen kyllä löytyy intoa, mutta kehonhuolto on mielestäsi usein tylsää. Tavoitteeni on kuitenkin ottaa niskalenkki tästä ongelmasta; pieniä muutoksia päivittäin on iso muutos tähän tilanteeseen. Siksi olen ottanut avukseni oivan apuvälineen, foamrollerin. Ai että tekee muuten kipeää, mutta hyvää rullata pari kertaa viikossa koko keho läpi ajan kanssa.
Ystäväni roller

Olemme jo pikkuhiljaa päässeet rollerin kanssa tutustumisessa jonkinlaiselle esiasteelle, eikä se enään tunnu niin vastenmieliseltä kaverilta kuin alkuun. Etenkin osaksi lepopäivää tulee roller vahvasti mukaan venyttelyiden lisäksi.
Näissä tunnelmissa blogin päivitystä

Unentarpeen määrä on myös selkeästi kasvanut. Tällä hetkellä ensimmäisen kerran illalla väsyttää 20 aikaan, jolloin saatan jo mennä sänkyyn pötköttelemään ja lukemaan tai selailemaan nettiä. Uni on myös osa tätä koko pakettia, jolla uskon tulevani vahvemmaksi, kestävämmäksi ja kovemmaksi kohti Aconcaguaa.
Pettääkö keho? Ei vielä, mutta sen eteen on tehtävä töitä, jotta se pysyy vahvana. Hyvää viikonloppua!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s